LaRiera48

Blog d'anàlisi política local de Mataró editat per Ramon Radó, Toni Rodon i Joan Salicrú

Nou cartipàs bipartit: excés de regidories, desequilibris i solucions salomòniques

nou_govern_bote.jpeg

Aquest dimecres, mitjançant la publicació del decret de delegació de competències i no pas una roda de premsa on poder-ne explicar la filosofia general, s’ha donat a conèixer el cartipàs del mandat 2019-2023 de l’Ajuntament de Mataró. Així, el govern el configuraran els tretze regidors socialistes i dos dels comuns, fins a quinze persones, servint en safata a l’oposició una primera bona dosi de munició, perquè és obvi que una ciutat que fins ara era governada per sis regidors no en necessita quinze sinó que més aviat en tindrà quinze per “acomodar” el número de persones que han estat escollides a les eleccions. D’altra banda, també grinyola fort que si amb la forçada reestructuració del govern d’octubre de 2017 -quan CiU el va abandonar- es va vendre com un “no hi ha mal que per bé no vingui” la necessària reducció de regidors, ara es faci exactament el contrari. És, simplement, aquell tòpic tan clàssic de “tants caps, tants barrets”.

En realitat, el decret donat a conèixer detalla fins l’extrem les competències que Bote delega en els seus companys però no aclareix gens l’estructura del govern municipal, generalment configurada per cinc o sis àrees, una cosa bàsica per situar-se respecte com es pensa governar la ciutat els propers quatre anys. Sí que sembla -expliquen fonts del mateix- que el govern tindrà tres personatges claus -Juan Carlos Jerez, Miquel Àngel Vadell i Núria Moreno- però tota la informació que aporta el decret genera molts dubtes i incerteses.

Per exemple, s’entén el reforç en competències de Miquel Àngel Vadell, el segon home més polític de tota la llista socialista després de Xesco Gomar, però sorprèn que es barregin en una mateixa persona competències tan dispars com Urbanisme amb Educació. Urbanisme, recordem-ho, històricament ha estat una regidoria ocupada per una sola persona, amb dedicació exclusiva. I a més, aquest mandat -després d’uns anys “tranquils”- la regidoria tornarà a tenir molta teca sobre la taula: Mataró Parc, “locomotora comercial”, reordenació del Port de Mataró, el Sorrall, revisió del Pla General d’Urbanisme, que data de 1996… Vadell ha estat molt eficaç a Educació, però haurà de demostrar que és capaç de portar alhora dos plats, un dels quals molt difícil de servir amb precisió.

Amb tot, el més sorprenent de tot el cartipàs és la designació de Xesco Gomar com a regidor de Transició Energètica, Sostenibilitat i Espai Públic. Gomar, que ha estat durant quatre anys el fidel escuder de l’alcalde (abans i tot), entrava al govern per a exercir de facto de Regidor de Presidència, sent com és el principal col·laborador de l’alcalde Bote. Ja era estrany que, sent així i a més primer secretari del PSC Maresme, anés “només” de número 8 a llista del 26 de maig, estranyesa que en part va quedar mitigada per la seva designació com a portaveu del Grup Municipal Socialista dissabte passat. Ara, però, de nou, que se’l situï de regidor de les àrees abans mencionades, només s’entén perquè el futur de Gomar està més a la Diputació de Barcelona, on serà diputat -i potser membre del govern, si hi ha pacte pel qual el PSC presideixi la institució-, que a Mataró. Però llavors, perquè va decidir “sortir de l’ombra” i fer el salt a la llista socialista?

També sorprèn que, coneixent perfectament els socialistes fins a quin punt és fàcil rostir-se a la regidoria de Cultura de Mataró, s’hi situï al capdavant una persona totalment inexperta com María José Pérez, que a més a més està vinculada directament a aquest àmbit, cosa que és un autèntic hàndicap en un món de capelletes com històricament ha estat el de la cultura local.

Més enllà d’això, en algun cas les competències delegades són ridícules -com es pot entendre que hi hagi un regidor de “Verd Urbà” tenint en compte que a banda hi ha una regidoria “política” de sostenibilitat?- i hi ha moltes àrees duplicades -Espais Públics apareix com a mínim tres vegades, en les competències de diversos regidors-. També sobta que Joventut vagi vinculat a “Ciutat Intel·ligent” o que un dels regidors que ostenta competències en Espai Públic també ho sigui de Gent Gran.

Reflexió a banda mereix la presència de En Comú Podem al govern, a la qual no sembla que la jugada de “cremar-se” per ser-hi li hagi sortit massa bé: se les haurà amb dues regidories amb no especial projecció mediàtica -no tenen ni Educació ni Cultura, que històricament havien ostentant en anteriors governs compartits, amb bon rendiment- com Ocupació i Empresa i Habitatge, una autèntica patata calenta que disposa de pocs recursos i que, sense grans acords amb altres institucions com l’AMB, poca cosa podrà fer (governant-ho En Comú Podem, a més, les expectatives de sortida encara seran més altes, element que podria ser contraproduent per a Sarai Martínez, que també s’estrena en la gestió).

De fet, sobre la regidora de Morales, hi ha diverses coses que grinyolen: el cap del grup municipal d’En Comú Podem -que serà segon tinent d’alcalde- es queda amb l’àmbit de “Desenvolupament Econòmic”, que fins ara ostentava Núria Moreno. Però ho fa sense les polítiques de Promoció Econòmica, que mantindrà la pròpia Moreno, la qual de “superregidora” d’Urbanisme, Cultura i Desenvolupament Econòmic passarà a ostentar al que fins ara era mitja cartera seva (només suma Llicències, a banda). L’explicació de tot plegat és senzilla: els comuns pretenien quedar-se amb tota l’àrea, però els socialistes no han volgut cedir i al final s’ha arribat a la solució salomònica de “dividir” la regidoria.

A més, Morales tindrà un altra hàndicap com a regidor de Desenvolupament Econòmic: és qui teòricament -en funció de les seves competències- tindrà el lligam orgànic amb Tecnocampus, però alhora de la veritat l’alcalde Bote -que en presideix la Fundació- tot apunta que mantindrà la vicepresidenta Alícia Romero perquè segueixi tallant el bacallà a l’avinguda Ernest Lluch, amb el seu beneplàcit. Per què, per primera vegada en molts anys, el gran projecte dels governs d’esquerres de la ciutat no tindrà un regidor del govern que hi treballi específicament, que tradicionalment era el responsable de Promoció Econòmica?

Tornant als comuns, però, aquests tenen davant seu el repte majúscul de demostrar perquè ha decidit entrar en un govern on tindrà molt poca influència i respecte el qual es generarà amb facilitat la idea que n’és una simple comparsa, encara que pugui no ser així. Hauran de lluitar molt Sergi Morales i Sarai Martínez per espolsar-se de sobre aquesta sensació.

A falta d’una explicació més profunda sobre l’organització i el programa de govern a tirar endavant -el pacte de govern és molt genèric i passa de puntetes sobre els elements candents-, amb la informació disponible fins al moment el PSC desaprofita clarament l’aval espectacular que les urnes li van donar el passat 26 de maig per explorar, experimentar i innovar en la forma d’organitzar el govern municipal, com sí que han estat capaços de fer en altres indrets de l’àrea metropolitana altres governs socialistes. A més, la kafkiana distribució certifica que els propis socialistes no comptaven amb treure més de deu regidors i que la llista no estava pensada amb noms autènticament de govern, sinó més en termes de representació per barris, per exemple.

Per cert que qui tampoc ha jugat amb massa gràcia les seves cartes en aquest marc ha estat el principal grup de l’oposició, Esquerra Republicana, que la setmana passada es va precipitar donant a conèixer la composició del seu “gabinet a l’ombra” (el famós shadow cabinet que l’oposició al Parlament britànic sempre articula per marcar el govern de torn) quan encara no s’havia constituït el govern del present mandat, quan precisament la gràcia d’aquest mecanisme és “copiar” l’estructura del govern al qual es vol marcar.

Anuncis

About lariera48

Bloc d'anàlisi i interpretació de la política local mataronina escrit per Ramon Radó, Toni Rodon i Joan Salicrú.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Information

This entry was posted on 19 Juny 2019 by in LaRiera48, Les anàlisis de Joan Salicrú.
%d bloggers like this: